کد مطلب:212728 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:82

عباد بن صهیب، ابوبکر تمیمی کلبی بصری
شیخ طوسی، در رجالش، او را از اصحاب حضرت باقر (ع) شمرده، و گوید: عباد بن صهیب، بصری، عامی است. [1] .

و در جای دیگر او را از اصحاب حضرت صادق (ع) می داند. [2] .

و در فهرست می فرماید: عباد بن صهیب ثقه است و كتابی دارد كه جمعی از بزرگان، مانند ابن ابی عمیر، آن را ذكر كرده اند. [3] .

نجاشی گوید: عباد بن صهیب، ابوبكر التمیمی، بصری، ثقه است. او از امام صادق (ع) روایت كرده، و كتابی نیز دارد. [4] عباد بن صهیب، ثقه است، و به گفته حماد بن عیسی، دویست حدیث از امام صادق (ع) آموخته است. [5] .

گر چه كشی روایتی از او، درباره اعتراض به پوشش و لباس حضرت صادق علیه السلام، نقل كرده [6] و مرحوم پدرم نیز در تحفة الاحباب به آن اشاره می كند، لیكن باید گفت كه این روایت مربوط به عباد بن كثیر می باشد نه عباد بن صهیب، چنانكه مرحوم پدرم خود، در سفینه، این روایت را به عباد بن كثیر ارتباط می دهد:



[ صفحه 264]



از عبدالله بن سنان چنین نقل شده كه گفت: از امام صادق (ع) كه فرمود: در بین طواف بودم كه ناگاه مردی لباسم را كشید، دیدم عباد بن كثیر است، دیدم عباد بن كثیر است، گفت: ای جعفر! شما، مثل این جامه را می پوشی، با این مقام و منزلت و بستگی كه به امیرالمؤمنین علی (ع) داری؟! گفتم: این جامه فرقبی [7] است كه به یك دینار خریده ام، و جدم امیرالمؤمنین در زمانی بود كه غیر آن لباسی برای او مقتضی نبود؛ و من اگر لباس را امروز بپوشم، مردم می گویند: جعفر، متظاهر و ریاكار است، مثل عباد بن كثیر. [8] .

در كافی، از عباد بن صهیب نقل شده كه گفت: امام صادق (ع) فرمود: خداوند فرماید: هر گاه كسی كه مرا شناخته نافرمانی ام كند، كسی را كه مرا نشناخته بر او مسلط كنم. [9] .


[1] رجال الطوسي، ص 131.

[2] رجال الطوسي، ص 240.

[3] فهرست طوسي، ص 176.

[4] رجال نجاشي، ص 208.

[5] رجال كشي، ص 268.

[6] رجال كشي، ص 335.

[7] منسوب به فرقب كه نام محلي است كه در آن جا لباس سفيد از كتان مي بافتند.

[8] سفينةالبحار، ج 2، ص 145.

[9] اصول كافي، ج 2، باب الذنوب، ص 211.